יום שלישי, 7 באוגוסט 2012

פורסט גאמפ \ Forrest Gump: ביקורת.


סביר להניח שכולכם שמעתם על הספסל הזה. סליחה, על הסרט הזה. פורסט גאמפ יושב מ-1994 על אותו ספסל, וכל פעם מחדש אומר את המשפט שלו ("החיים הם כמו קופסת שוקולד. אתה לא יודע מה תקבל בפנים"), וכל פעם האישה לידו בוכה וכל פעם הוא רץ 200 ק"מ. ועדיין אנשים מתלהבים ממנו. גם בימינו. בביקורת הזו אנסה לענות על השאלה המורכבת מכולם שעולה מפורסט גאמפ, והיא "מאיזו חברת שוקולד אתה קונה לעזאזל". אבל חוץ מהשאלה הזו יש עוד כמה דברים שעליי להגיד. אז נתחיל. פורסט גאמפ הוא ילד עם בעיות. רמת ה-IQ שלו נמוכה מאד והוא צריך ללכת עם מכשירים על הרגליים בגלל בעיות בהליכה. כמו בכל סרט אמריקאי טיפוסי, כולם שונאים אותו וכל האוטובוס צוחק עליו. כמו בכל סרט אמריקאי טיפוסי, תמיד יש את המלאכית הזו שבאה לעזרה, וכמו בכל סרט אמריקאי טיפוסי, איך שהוא הם מצליחים לשמור על קשר עד גיל 30. בשלב מסויים בילדותו פורסט גאמפ, בעת עימות עם "הערסים של השכבה" יחד עם חברתו, מצליח לרוץ ולשבור את כל המכשירים על רגליו (וואט דה...?!), ומבטיח לעצמו שמעכשיו הוא ירוץ לכל מקום. חה.

אנו מלווים את פורסט גאמפ בכל מיני אירועים בחייו: מפינג פונג עד אלוויס פרסלי, ממלחמת וויטנאם עד לאפל, משייט באגם על מנת לדוג חסילונים ועד לרציחתו של ג'ון לנון. ג'ני, שמה של הילדה המלאכית ששמרה עליו מפני הערסים באוטובוס, שומרת על קשר עם פורסט גאמפ אבל קשר שיכול לחרפן כל גבר - היא מאמינה שעליה לעזוב את פורסט גאמפ כל 5 דקות, כך שיוצא שאנו רואים אותה עוזבת אותו בערך 20 פעם בסרט. לא מבין איך יש לו כוח לזה, לבנאדם. במהלך חייו פוגש גאמפ אנשים שונים, כמו לוטנט דן (מפקד במלחמת וויטנאם), באבא (חבר חדש של פורסט גאמפ, שניהם מתעסקים בעסקי החסילונים) והנשיא ג'ון קנדי.

הדבר המרכזי שמפריע לי ב"פורסט גאמפ", חוץ מטום הנקס שאותו אני מתעב ובמיוחד בסרט זה, זו המניפולטיביות הרגשיות. הסרט עושה, וימשיך ויעשה בכל צפייה שמישהו צופה בו, טכניקות רגשיות מאד זולות. רוברט זמקיס ידע שהצופים שיצפו ב"פורסט גאמפ" יתחברו אליו. כי בינינו, פורסט גאמפ זו דמות כל כך "מלאכית" לכאורה שאנשים לא מבינים איך אי אפשר להתחבר אליה (יש לו חטאים בכלל, תגידו לי?). עקב זה שהוא כבר יצר את החיבור בין הצופה לפורסט הוא יכול לעשות כל מה שהוא חושק לדמות הזו ובכל אירוע הצופים ירגישו צער, ישמחו, יתאכזבו וכדומה. כלומר, הוא אמר לעצמו שכמה שיותר אנשים מתים ומוזיקת פסנתר עצובה יצור את הריגוש המושלם.

תשמעו, אני מאד אוהב דרמה. ותאמינו לי, לפני שצפיתי ב"פורסט גאמפ" הייתי בטוח שזה הולך להיות ה-1st שלי בדרמה. אבל, כמו שפורסט אמר, הסרט הזה הוא כמו קופסת שוקולד. אתה לא יודע מה תקבל בפנים. אתה לא באמת יודע אם תתחבר אליו או לא, אם המניפולצייה הרגשית הזו תעבוד עליך. ולצערי, עליי היא לא עבדה. הסרט לא עבד עליי. אני חושב ש"פורסט גאמפ" זה סרט שברובו מתיימר להיות סרט דרמה איכותי. ויכלתי להרגיש את זה, גם הצפייה הראשונה וגם בשנייה. אני באמת לא מבין מה אנשים מוצאים בו, מדוע הוא זוכה וזכה לכזו הערכה אימפולסיבית ברחבי העולם. מדובר, סך הכל, בהפעלת הראש למציאת טכניקות זולות לגרום לנו לעצב או לשמחה. זה לא ריאלי. זה לא אמיתי. זה מזוייף. "פורסט גאמפ" הוא מהתלה ריקנית. איום ונורא לראות את זה על המסך (וסלחו לי שלקחתי את הפילטר של אינגמר ברגמן).

ראיתי המון סרטי דרמה איכותיים בחיים שלי. "זה ייגמר בדם", "האזרח קיין", "12 המושבעים", "אמריקן ביוטי", "אמריקה X", "לורנס איש ערב", "מרי ומקס", "עד קצה העולם" ועוד רבים אחרים, ובכולם לא הייתה לי (אף לא לרגע) את ההרגשה המוזרה שהייתה לי ב"פורסט גאמפ". בהמון קטעים הרגשתי שהחובה שלי כצופה זה לבכות. אני חייב. הרי בשביל זה הוא נוצר, שנבכה. ולדעתי ההרגשה הזו בסרט, ובמיוחד בסרט דרמה, היא לא טובה.

לסיכום: קיטש. פשוט קיטש. כמו שכתבתי, יצירת מניפולצייה רגשית מוגזמת מדיי, מוזיקה ילדותית מדיי, טום הנקס מעצבן מדיי, תסריט מעצבן מדיי, צילום בנאלי מדיי, הומור נמוך מדיי ואוברייטד מדיי. לכל המעריצים, קבלו את התנצלותי, אבל "פורסט גאמפ", ברובו המוחץ, הוא סרט שמתיימר להיות איכותי ולרגש. והוא לא. פשוט לא. היו קטעים שהיו כל כך קיטשיים שעיוותתי את פרצופי.


החבילת שוקולד הזו בטח מקולקלת.  

26 תגובות:

  1. תשובות
    1. מובן. אני יודע שהביקורת הזו הולכת נגד זרם המיינסטרים. ובכל זאת, זו דעתי.

      מחק
  2. לא מסכים בכלל...סרט מצוין שמעביר את כל הרגש בצורה מצוינת...אז מה עם זה קיטש? זה קיטש טוב, שגורם לך בכלל לא לשים לב שזה קיטש לכל אורך הסרט ולהינות ממנו כל פעם מחדש. המשחק של טום הנקס היה אדיר, אני לא מבין איך לא אהבת אותו.
    קיצר ביקורת מצוינת! אתה שנון יותר מביקורת לביקורת

    השבמחק
  3. בחלק מהדברים אני מסכים איתך אבל הגזמת יותר מדי
    סה"כ היה אחלה סרט

    השבמחק
  4. ילד טמבל...
    פורסט גאמפ זה לא רק קיטש, זה סרט שמדבר על החיים ועל אושר.
    פורסט גאמפ הוא בן אדם טיפש שמגיע להישגים גבוהים בזכות התמימות והטיפשות שבו, הוא לא רואה את העולם בצורה שאחרים רואים אותו, הוא לא מבין אותו. הוא מקריב כל דבר בדרך בשביל ג'ני הפרוצה והוא לא מבין שהוא לא חייב להיות נאמן אליה יותר, לצערו, רק כאשר ג'ני חלתה היא התבגרה והם חיו ביחד.
    טום הנקס משחק נהדר, ומי שאומר שהמשחק מזוייף - זה בכוונה ככה, זו הדמות של פורסט, תמימה, טיפשה ומבולבלת.
    נוח לך מאוד להגיד "קיטש", תדע שמה שאתה קורא לו "קיטש עלוב" זה בעצם מה שמחבר אותנו לסרט, עדיף לראות את זה מאשר לראות סרט שלא מתחברים אליו אבל להגיד שהוא סרט טוב בגלל פרמטרים מסכנים.
    הביקורות שלך טכניות מדי, אתה לא נהנה מזה ואתה מתייחס לפרטים במקום לרגשות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אה כן?
      אם אתה רוצה רשימה של סרטי דרמה שאהבתי לא בגלל "פרמטרים מסכנים" כהגדרתך, אני יכול לשלוח לך.
      ומה לעשות שקיטש לא מרגש אותי?
      אותי מרגש אמיתיות. כשסרט דרמה הוא ריאלי ומסתכל למציאות בעיניים - זה בשבילי (דוגמה: "עד קצה העולם").
      כשסרט קיטשי, אני לא מתחבר אליו. ועזוב את באמצעים הקולנועיים.

      מחק
    2. מסכים עם רועי, לדעתי הביקורת שלך לא נכונה ואתה לא מסתכל על הסרט בצורה נכונה.
      בעיני, חצי שעה אחרי שסיימתי לראות אותו פעם ראשונה, זה הסרט הטוב ביותר שראיתי מימי, גאונות ויצירה ברמה הגבוהה ביותר.
      פשוט מדהים, סרט חובה שעשוי בצורה מעולה.

      תן לי להגיד לך שיש לי בחדר בבסיס אחד שהוא טיפש כזה, גם לא מבין את החיים והכל, ממש דומה לפורסט גאמפ.
      וזה גורם לי להסתכל עליו אחרת מעכשיו.

      אני מאוד אהבתי את הסרט :)

      מחק
  5. סרט חמוד אבל הוא דיי אוברייטד

    השבמחק
  6. אחי אני אומר פרוש מהביקורות רק פדיחות אתה עושה לעצמך

    השבמחק
    תשובות
    1. אה נכון. כי אני חייב להסכים עם הדעה שלך.

      מחק
  7. אין לך מושג על מה אתה מדבר.

    השבמחק
  8. אני אמנם לא ראיתי את הסרט אבל יש לי תחושה מקדימה שאתה טועה ובגדול ושאתה לא יודע להתחבר לסרטים מסויימים אז אתה מגדיר אותם "קיטשיים"

    השבמחק
    תשובות
    1. במובן מסויים אני מגדיר סרט כ"קיטש" אם לא התחברתי אליו.

      מחק
  9. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  10. אני ממש מסכימה איתך.
    ישבתי עם חברה לפני כמה ימים וחיפשנו סרטים לצפייה ישירה , פתאום נתקלו ב'פורסט גאמפ'.. שמעתי עליו כל כך הרבה ביקורות מדהימות, שהחלטתי שחובה שנצפה.
    כ-ל הסרט היא ישבה ובכתה ואני הסתכלתי עליה בלגלוג.
    לא מבינה איך המניפולציות האלה עובדות על אנשים.

    השבמחק
  11. מסכים עם כל מילה. ביקורת מעולה אבל כנראה שלא הבנת את הבסיס האמיתי של הסרט שהוא לא עשוי קיטש בכוונת הבמאי בלבד לעדן את הסרט ולעשות אותו רגיש- אלא להראות את הסרט מעיניו של פורסט. זו הייתה פואנטת הסרט ונראה שהתייחסת רק לצורת העשיה ולא למטרת הבמאי. סה"כ הסרט פורסט גאמפ הוא סרט זוועתי מאוד. משחק זוועתי, עלילה מאוד מרוחה, דמויות מעוצבות בצורה לא ריאלית ולוקח בחוסר אמינות כרונית. אבל סה"כ הסרט מכיל בתוכו המון אלמנטים קולנועיים חכמים שלא ראיתי באף סרט, וזה יפה מאוד בעיני. כנראה שאתה לא בוגר כ"כ אם הסתכלת רק על צורת העשיה הקיטשית ולא על המסרים העומקיים (בקטנה ) של הסרט.

    השבמחק
  12. טום הנקס הוא פשוט שחקן כל כך מוצלח. אני חושב שאין סרט שלו שראיתי שלא אהבתי. את פורסט גאמפ ראיתי רק לפני כמה שנים, אף על פי שלא הפסקתי לקבל עליו המלצות מחברים. סרט מצחיק ומרגש. יש כמה סצנות שצורמות, לא נעים לראות אותו לא מצליח חברתית או מתנהג בצורה קצת מביכה. אבל זה מה שהופך את הדמות לכל כך מקסימה. אם אהבתם את פורסט גאמפ, בטח תאהבו את ההמלצות לסרטים שכתבתי באתר Kicky, מוזמנים להיכנס ולבדוק!

    השבמחק