מר אף אחד \ Mr. Nobody: ניתוח ופרשנות.


לסרט המדהים "מר אף אחד" של השחקן ג'רד לטו כמעט ואין פרשנויות באינטרנט אף על פי שזה סרט לא פשוט להבנה, בעיקר בגלל סדר ההתרחשויות הלא לינארי והמבלבל עד מאד שיש לו. לא יעזור כמה תחפשו, פשוט לא קיים. בגלל המצב הנוכחי אני וחברי כתבתנו, ניסחנו, ניתחנו והקלדנו את משמעותו של הסרט "מר אף אחד" בצורה כמה שיותר מובנת וכמה שיותר נאמנה למקור.

אז נתחיל?

לאלה מכם ששכחו, לא רוצה להעריך בדברים אז בקצרה: הסרט "מר אף אחד" מגולל את סיפורו של נימו "נובאדי", המתעורר יום אחד בשנת 2092 ומתפלא לגלות שהוא אדם זקן. מיסטר נובאדי יוצר סביבו מהומה חברתית בעתיד מכיוון שהוא זה שנחשב בן התמותה האחרון. הבן אנוש האחרון שיכול למות. בסרט, האדם ניצח את אלוהים וכעת הוא יכול לחיות חיי נצח ללא דאגות. אבל זה לא מה שמדאיג את נימו. מה שמדאיג אותו זאת השאלה המציקה, המטרידה והיכולה לשגע כל אדם לפני מותו: "האם חייתי את חיי בצורה הנכונה עבורי?" על ידי טיפול פסיכולוגי וראיון עיתונאי, אנו עוקבים אחרי נקודות ציון בחייו של נימו "נובאדי" (גילאי 15, 34 ו-9) עקב דילמה אחת.

אז נתחיל מההתחלה. לפני שנימו בא לעולם הוא היה במקום הימצאם של "התינוקות שעוד לא נולדו". לפני הלידה, על כל ילד לבחור את הוריו, ונימו בחר בזוג אשר נפגשו עקב תוצאה של "אפקט הפרפר": פרפר נפנף בכנפיו, במקום מרוחק עף עלה, אביו לעתיד של נימו החליק על העלה ואישתו לעתיד באה לעזור לו, וכך הם הכירו והתאהבו. רגע לפני ירידתם לאוויר העולם, התינוקות עוברים מעין טקס אשר בו המלאכיות מעבירות אצבע על שפתיו של הילד, נוצר שקע מעל השפה והילד, אשר ידע את כל עתידו, שוכח הכל. אירעה טעות ונימו נולד ללא השקע. משמע, המלאכיות לא שמו את אצבעותיהן על פיו של נימו ולכן הוא יודע את כל עתידו. נימו נולד וגדל להיות ילד. במהלך ילדותו, הוא שאל את אמו שאלות קיומיות פילוספיות רבות, לדוגמה "האם אני יכול לזכור משהו שעוד לא קרה". אמו חוזרת ומסבירה לו שהאירועים העתידיים שיקרו לו עוד לא קרו ולכן הוא לא יכול לזכור אותם.

עובר זמן. נימו כעת בן 9. הוריו של נימו מחליטים להיפרד עקב בעיות בנישואין, וכאן זו בעצם הדילמה המרכזית של נימו, הדילמה המרכזית של הסרט: "עם מי ללכת?". מכיוון שנימו יודע את עתידו, הוא יודע את ההשלכות של בחירתו: מה ייקרה אם הוא יישאר עם אביו ומה ייקרה אם הוא ירוץ אחר הרכבת ויישאר עם אמו. עקרונית, הסרט בא להראות את ההשלכות ושרשרת התגובות שיכולה להיווצר עקב בחירה חופשית שיש לאדם.

אז ככה: הדילמה של נימו מתפצלת לשניים, כפי שכבר אמרתי. יש את ההשלכות של מה שיקרה עם אביו ויש את ההשלכות של מה שיקרה עם אמו (להזכירכם: נימו יודע את עתידו!). נתחיל מהאמא. ליידיס פירסט.

אמא 

גיל 9. נימו רץ אחר הרכבת של אמו ומצליח לעלות עליה. נימו מגלה שילדה יפה בשם אנה היא שכנתו והוא מרגיש קירבה (או משיכה, תקראו לזה איך שתקראו לזה) אליה כבר מגיל קטן. אנה היא סמל מרכזי בסרט אז כדאי שתזכרו אותו. החיים ממשיכים. גיל 15. פרט חשוב: אמו של נימו ואביה של אנה מנהלים רומן.
- קו עלילה מספר 1 
אנה פוגשת את נימו בים ומציעה לו לבוא לשחות. נימו, אשר לא יודע לשחות, אומר "אני לא שוחה עם מטומטמים", מה שגורם לאנה לכעוס וללכת משם. גיל 34. נימו נפגש עם אנה, הם אומרים "שלום" יפה אחד לשני והולכים. לאחר מכן, נימו מרגיש חרטה על המשפט שאמר בעבר, משפט שאם היה יכול לשנותו הוא יכל לחיות עם אנה. 
- קו עלילה מספר 2
גיל  15. אנה מתקרבת אל נימו ומציעה לו לשחות. נימו מודה ואומר שהוא לא יודע לשחות, ומרגע זה אנה ונימו מתאהבים, ומחליטים לשמור זאת בסוד מהוריהם. אנה ונימו נהיים מקורבים מאד ואפילו שוכבים. עובר זמן. אביה של אנה ואמו של נימו מחליטים להיפרד, אביה של אנה ואנה עוברים לניו יורק ואנה ונימו נאלצים להיפרד בגלל גורם שלא באשמתם. אנה שולחת מכתב לנימו אך אמו קורעת אותו. החיים ממשיכים. גיל 34. נימו נהיה מנקה בריכות, כל יום מקווה להיפגש עם אנה. יום אחד, נימו נפגש עם אנה, ואנה נותנת לנימו את מספר הטלפון שלה על מנת שנימו יתקשר אליה והם ידברו על חידוש הקשר עוד יומיים במגדלור. בגלל "אפקט הפרפר" של מובטל שלא הלך לעבודתו ובישל ביצה, ירד גשם והמספר של אנה נמחק. נימו איבד את אנה. במהלך שינתו של נימו על ספסל ליד המגדלור, אנו רואים את אנה נמצאת לידו אך הוא לא מתעורר.

אלמנטים חשובים: פילוסופיים ופסיכולוגיים 

- אפקט הפרפר: משק כנפיו של פרפר במקום X יכול לעשות רעידת אדמה במקום Y. בקו העלילה הזה "אפקט הפרפר" לוקח משמעות רבה.
- בחירה חופשית: לאדם של אידיאלוגייה של בחירה חופשית. הבחירה, האם לבחור בדרך X או בדרך Y, להגיד "אני לא שוחה עם מטומטמים" או "אני לא יודע לשחות", תלוייה בו. 
-  השלכות: למעשה מסויים של אדם יש השלכות על עתידו. בקו העלילה הזה, ההשלכות נעשו עקב זה שנימו בחר לשנות משפט אחד קטן. 
- השתלשלות אירועים: כמעט אותו דבר כמו "השלכות". אירוע קטן שמוביל לאירוע גדול בחייו של אדם.
- גורם מציאות משפיע: גורמים רבים במציאות עושים שתהיינה לנו בעיות רבות וזה לא בשליטתנו. אנה ונימו נפרדים עקב גורם במציאות אשר "החליט" להפריד את אמו של נימו ואביה של אנה. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------  

אבא 

גיל 9. נימו נשאר עם אביו ולא מצליח לעלות על הרכבת. בהמשך, אביו של נימו נהיה נכה עם בעיות שכחה ונימו מטפל בו. 
- קו עלילה מספר 1
גיל 15. נימו מתחיל לעבוד על ספר מדע בידיוני על נסיעה למאדים. הוא הולך למועדון ושם פוגש את אליס, בלונדינית משוגעת שדלוקה על מישהו בשם סטפנו, שגדול ממנה בכמה שנים. נימו יוצא מהמועדון יחד עם אליס, ומדבר איתה על הספר החדש שהוא החל לכתוב על "המסע למאדים". אליס משביעה אותו שכשהיא תמות, נימו ייקח את עפרה ויפזר במאדים. נימו נשבע. למחרת, הוא נפגש איתה, אך מפגשם לא הסתיים בטוב ונימו פספס הזדמנות לנשק אותה. הוא עלה על אופנוע, כועס, נוסע מהר, החליק על עלה ונכנס לקומה. העלה המטאפורי ל"אפקט הפרפר". הוריו של נימו התחברו שוב. בזמן שהיה בקומה, נימו המשיך "לכתוב" את הספר בראשו. לפני שנימו מת בקומה, הוא הצליח להזיז אצבע אחת. 
- קו עלילה מספר 2
גיל 15. נימו מספר על הספר מדע בידיוני שלו לאליס, נשבע שהוא יפזר את עפרה במאדים ומחליט לא לעלות על האופנוע ולנשק אותה. כך שבעצם תאונת האופנוע לא קרתה והוא ואליס היו ביחד. עובר זמן, והוא ואליס התחתנו.
קו עלילה א' 
נימו ואליס התחתנו. מיד לאחר החתונה, התפוצץ ליד רכבם של נימו ואליס משאית גז. אליס מתה. נימו מקיים את הבטחתו ונוסע למאדים עם אפרה של אליס ומפזר אותו שם. במאדים הוא פוגש באנה, אך מיד לאחר פגישתם מתרחשת סופת אסטרואידים ונימו... מת.
קו עלילה ב'
אליס מתה מתאונת התפוצצות המשאית, ונימו נהיה מנחה בתוכנית טלוויזיה העוסקת בשאלות קיומיות (כיצד נוצרים ילדים, אפקט הפרפר, המפץ הגדול, תאוריות הזמן). בדרך חזרה לביתו אחרי אחד השידורים ציפור מתרסקת על חלון הרכב של נימו, הוא מאבד שליטה וטובע בתוך המים.
קו עלילה ג'
אליס לא מתה. הם גרים בבית גדול עם שלושה ילדים, ואליס, חולת נפש עם שינויים קיצוניים במצבי הרוח ועדיין אובססיבית לגבי סטפנו, מסתגרת רוב הזמן בחדרה ובוכה. בהמשך קו העלילה הזה היא עוזבת את נימו והולכת לעבוד במספרה (את זה אנו רואים כהצגת תיאטרון). היא מספרת את סטפנו אך לא שמה לב לזה אפילו מרוב האובססיביות שהיא פיתחה כלפי תמונתו.
קו עלילה ד'
גיל 15. נימו מודיע לאביו שהבחורה הראשונה שתרצה אותו במועדון - מובטח לה חתונה איתו. נימו נכנס למועדון ובחורה סינית רוקדת איתו. לאחר מכן, הם רוכבים על אופנוע ונימו מציב לעצמו כמה מטרות לחיים איתה: בית גדול, צהוב, גינה גדולה, רכב אדום ובריכה. גיל 34. נימו הגשים את כל מטרותיו, אך הוא מרגיש שהכל ריקני. הוא מרגיש שהכל בחיים שלו ריק. נימו מנסה להתאבד אך לא הולך לו, ומרגע זה והלאה נימו מסתמך אך ורק על המזל. הוא מכין מטבע שמצד אחד כתוב "כן" ומצד אחד כתוב "לא", וכך הוא בעצם... לא מחליט אלא מבצע החלטות מתוך חוסר הגיוניות. אי אפשר לקרוא לזה מחליט. יום אחד, בשדה התעופה, הוא מתחזה למישהו שהוא בכלל לא מכיר בגלל המטבע שהורה לו לעשות כך. הוא הולך לבית מלון (שבו הדמות שהוא התחזה אליו אמורה להיות), נכנס לאמבטייה ושם, בגלל אותה החלטה ובגלל טעות בזיהוי, יורים בו. נגמר. 


אלמנטים חשובים: פילוסופיים ופסיכולוגיים 

- מזל: נימו מחליט להוציא את ההיגיון מחייו ולהסתמך אך ורק על מזלו. המטבע - אלמנט מטאפורי של מזל.
- ריקנות: נימו חש ריקנות. כמה שיותר חפצים לא ישנו את התחושה הזו.
- אובססיה: משיכה, בין אם משיכה אגרסיבית ובין אם לאו, לדבר מסויים. לאליס הייתה אובססיה לסטפנו כבר מגיל צעיר.
- שינויי מצבי רוח: לאליס הייתה בעייה פסיכולוגית הנקראת "מנייה דיפרסייה", או בשמה העברי: הפרעה דו קוטבית. זו מחלת נפש הגורמת לאדם להיות תקופה מסויימת טוטאלית בהייפ (לא חייב תקופה מסויימת, יכול להיות גם יום אחד) ותקופה מסויימת להדרדר לדיכאון. לאישים מפורסמים במהלך ההיסטורייה היה מנייה דיפרסייה, הדוגמה הטובה ביותר היא שבתאי צבי.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------  


נימו זקן: שנת 2092 וסוף הסרט

קו העלילה התמוה ביותר מכל קווי העלילה. הסרט עוסק, הרי, בדילמה המרכזית של נימו: אבא או אמא. אז מה באמת קרה בסוף? מה הייתה החלטתו של נימו?
לפי איך שאני הבנתי את זה, קו העלילה הזה מומצא על ידי הארכיטקט: נימו כילד בן 9. בקו העלילה הזה נימו בעצם מגיע לשעת מותו (במוחו כמובן) ורואה איזו בחירה הוא צריך לעשות. עם מי לחיות. כשנימו מת, העולם מתחיל לחזור אחורה, נימו הזקן צוחק ואנו עוברים לנימו בן 9. נימו בן 9 לא בוחר באף אחד מהוריו, בורח מתחנת הרכבת ומעיף עלה: עלה שעל ידי אפקט הפרפר מעיר אותו. כן. מעיר אותו כשהוא מנקה בריכות וישן על ספסל. נימו מתעורר ורואה את אנה. נימו ואנה מתאחדים ונימו מחליט שאיתה הוא יחייה.


הסרט "מר אף אחד" עוסק בנושאים פילוסופיים רבים. אפקט הפרפר, דילמות, בחירות, מזל, תאוריית הזמן, היווצרות חיים, ניצחון האדם על אלוהים (בקו העלילה שנימו "זקן" בני האדם חיו לנצח) וזו רק הרשימה הקטנה. אני חושב שהאג'נדה של "מר אף אחד" היא להראות עד איזו קיצוניות יכולה להגיע שרשרת תגובות בעקבות החלטה או בחירה שאדם צריך לבצע, ושצריך לעשות את הבחירות הנכונות בחיים כדיי לחיות בצורה הנכונה ביותר. הנכונה ביותר עבורנו.

מטאפורות בסרט 

- מטבע: מזל. יכול להיות גם מטאפורה להתפכחות אנושית: כן לעשות או לא לעשות?
- עלה: אפקט הפרפר. גורמים שונים במציאות שגורמים לעולם להיראות אחרת.
- בריכה: פחד שבסוף ממית.
- חיי נצח: ניצחון האדם על אלוהים - הממד של "אני, אלוהים ואלוהים גורם למוות" לא קיים. 


-------------------------------------------------------------

 

 

ניסוח, ניתוח אלמנטרי, פילוסופי ופסיכולוגי, כתיבה ועיצוב: מטרו. 

פריסת העלילה, סדר לינארי וסיקור: נועם  

10 תגובות:

  1. ניתוח יוצא מן הכלל לסרט יוצא מן הכלל. כל הכבוד לשניכם! עבודה מצוינת.

    השבמחק
  2. פרשנות וניתוח מעולה מטרו!

    אני סיימתי את הסרט רק לפני שעה, אחד הסרטים היותר גאונים שראיתי ואחד האנדרייטים שקיימים.

    יופי של עבודה!

    השבמחק
  3. ניתוח מצוין. ראיתי עכשיו את הסרט וסגרתם לי הרבה חורים.
    לגבי הסוף נראה לי שפספסתם את הנקודה המרכזית. בחיים העתידניים אין שום בחירה. לא אוכלים רגיל, אין סקס אין אהבה וכו'. ולכן כשהזקן מת הזמן חוזר אחורה לנקודה בה יש בחירה. נקודת הבחירה הראשונית. מה שאומר שכל החיים מתרחשים במוחו של ניאו.
    בהיבט הפילוסופי הסרט סובב סביב תורות היחסות של איינשטיין ותיאוריית העל מיתרים. ולכן הזמן של ניאו הוא הזמן בו מתרחש הסרט והוא זה שבוחר לאן לנוע בו(בזמן).

    השבמחק
  4. דבר אחד רק לא ברור לי. מיהו נימו של העולם של המשבצות?(שבו הוא לבוש עם חולצת משבצות וילדיו גם כאלה, וכל הרקע משבצות).

    כל הקצוות בסרט סגורים לי חוץ מזה.

    השבמחק
  5. ניתוח נהדר לסרט גאוני.

    השבמחק
  6. אני רוצה להוסיף תובנות נוספות על הסרט הגאוני הזה
    עולם העתיד הוא קריקטורה על העולם שלנו האפשרויות בלתי מוגבלות אבל משמעות החיים מתה לגמרי הוא מלווה בצחוק גרוטסקי ומגעיל והכל בסגון הריאליטי של ימינו.
    עולם משבצות הוא מבנה שכולם בו פקידים מרובעים ומשרתים מטרה של מישהו אחר המושך בחוטים שוה עולם ללא חיים ומשמעות, בסוף מתגלה שהמושך בחוטים הוא נימו עצמו בזקנתו שמביא למפגש את נימו הצעיר היינו העולם נבנה ונחרב על ידי דמיונו של נימו
    תחושה מאד חזקה יש שכיון שכל האפשרויות באות בחשבון באותה מידה ותלויות בשערה אם כן יש לכל האפשרויות מקום שווה ונוכח במציאות ואם כן כל הזמן יש תחושה שמניין שאני בכלל חי אולי אני רק עוד אפשרות מיני אינספור שבאות בחשבון
    כמו כן תחושת דה זוו העוברת מאפשרות קיום אחת לאחרת.
    כמו כן יש את המפגש עם אנה בתחנת הרכבת אחרי שכל חלום חייהם היה להתאחד ולהמשיך את סתערות הנעורים של גיל 15 אבל אז היא מבינה שזה חלום שלא יכול להתגשם ותמיד עדיף להיאחז בחלום שהוא חובק כל מהמציאות עצמה
    כמו כן צריך להבין אתך סוף חייו ומילותיו האחרונות שזה היום המאושר בחייו.

    השבמחק
  7. למרות שאני יודע שזה קצת באיחור גם אני אצטרף להשערות.
    דבר ראשון אני חייב להכיד שהסרט היה כלכך מבלבל ועזרתם לי להבין אותו מאוד.
    אבל לסרט כזה חייב להיות מסר חבוי... זה מה שאני רוצה לחשוב שהמסר.
    לקראת סוף הסרט נמו הזקן מדבר על מהלך של שחמט שבו לא זזים בכלל, זאת אומרת לא מבצעים בחירה.
    וכאן הפואנטה, נימו גם אומר שלפעמים עדיף לא לבחור....
    אני חושב זכוונה היא כזאת, נימו אומנם יוגע את העתיד, אבל אנחנו לא.
    לכן לא משנה איזה בחירה נעשה אנו לא נדע למה היא תוביל אז אולי כדאי ל]עמים לשחרר ולתת לעולם לקחת אותנו, לזרום עם הרגע ולהשאיר את הבחירה בידיי הגורל (מתקשר גם למטבע).
    אולי לא צריך להיכנס לחרדות לגבי הבחירות שלנו ותוצאותיהן (כמו אישתו באחת המציאיות).

    אלא להוריד את הרגל מהגז ולתת לחיים לתגלגל, כי גם ככה, אין לנו שום שליטה.
    יש בזה משהו מפחיד מאוד אבל גם מרגיע מאוד, תקחו את זה לאן שתרצו

    השבמחק
  8. באתי לכאן להבין חלקים מהסרט שלא הבנתי אבל עדיין נהניתי ממנו בטירוף. התחברתי לכל מה שכתבתם, תודה רבה על המידע וההעשרה. לדעתי, האי ודאות היא אחד העקרונות המרכזיים שמרתקים את הצופה וגורמים לו להמשיך לראות את הסרט וזה מה שהסרט הזה עורר בי, זה מה שאהבתי מאוד בסרט. הבמאי גאון אין מה לדבר. מה שפחות אהבתי זה שמרוב השתלשלות האירועים נוצרו כל כך הרבה קווי עלילה שקשה להתחבר רגשית לאחת מהן לגמרי.

    השבמחק