יום שלישי, 31 ביולי 2012

האביר האפל \ The Dark Knight: ביקורת.


"האביר האפל" הוא אחד הסרטים המדוברים ביותר בשנים האחרונות. הוא הצליח, בין אם קופתית ובין אם ביקורתית, לעמוד במשימתו, וזכה להמון הערכה מתושבי כדור הארץ. הוא זכה לפרסים רבים, שבחים רבים, הצבעות רבות, מעריצים רבים, מעריצות רבות וכו' וכו'. אז על מה מסופר? גיבור העל האנושי באטמן. אלא מה. אדם לכאורה נורמאלי שעושה משחקים עם האלטר אגו שלו: ברוס ווין - אדם נורמאלי שלובש חליפה ועובד במקום עבודה טוב, וכמובן הגיבור ההרואי שתמיד מציל את המצב, המכונה באטמן. ב"אביר האפל" נולאן בחר שהגיבור ההרואי שלו ילחם נגד נבל פסיכוטי העונה לשם "הג'וקר". "הג'וקר" הוא טרוריסט בעל מראה אנרכיסטי, שמטרתו בחיים היא להפוך את גוט'אם סיטי (מקום מגוריו של באטמן בין השאר) למקום של אנרכיה, בלבול, כאוס וטרור כמובן מתוך מניעים פסיכולוגיים המעידים על מחלת נפש פסיכוטית כלשהי. הסרט, בין השורות, מציג את האג'נדות השונות של הג'וקר בכל מעשה טרור ומציג את ההיבטים הפסיכולוגיים של ברוס "באטמן" ווין דרך רבדים שונים. 


אז מה אני חושב על הסרט? זה כבר נהיה יותר מסובך. אז לכן אקדים ואומר שאת נולאן אני לא כל כך אוהב. נתחיל מהבסיס לפחות. הוא יותר מדיי דוגל בקלישאות וקיטשיות בסרטיו. האמת? מאז "ממנטו" האגדי לא התלהבתי מאף סרט שלו. הנה, נתתי לכם רמז כיצד הביקורת הזו הולכת להיראות. 


כבר כמעט שנה שאני מריץ במוחי תאוריות מדוע האביר האפל ראה הצלחה כל כך גדולה בעולם. מה הקסם שלו. האם זה האקשן? יכול להיות. האפקטים באמת מרהיבים בסרט הזה, אולי אפילו יותר מדיי. האם זו הפסיכולוגייה החבוייה בסרט הזה? לא חושב. הפסיכולוגייה אכן אמצעי שמקפיץ את הסרט בכמה רמות, אך אין מצב שהיא זו שגרמה להצלחתו של האביר האפל בצורה כזו. האם זו התלהבות נוסטלגית ממרבית הצופים, ששמחו לראות את באטמן שוב על המסכים בצורה מודרנית יותר? יכול להיות... 


"האביר האפל" הוא כלום מלבד נפיחה ריקה. ואני מדבר על הסרט, לא על המשמעות. הרי מה כבר יש לנו כאן? גיבור על, נבל פסיכופטי, אקשן טוב ואפקטים מרהיבי עין, דיאלוגים שנשמעים שנונים, הומור ונוסטלגייה. אני באמת לא מבין למה סרט אקשן זוכה לכזו הצלחה מסחררת. כשצפיתי ב"אביר האפל" לא הרגשתי שאני באיזו יצירת מופת. הרגשתי שאני בסרט אקשן. פשוטו כמשמעו. לא הצלחתי להתחבר, להבין, מה לעזאזל יש כאן?! 


לעומת זאת, "הג'וקר" הוא אחד הדמויות האהובות עליי. הוא סופר-דופר-נבל-גאון-מטורף. הוא מבצע מעשים שנוכלים בנאלים בסרטי קומיקס לא היו עושים (נו, באמת. לקס לות'ר בחיים לא היה שורף ערימה של 20 מטר כסף) מתוך מטרה לעורר כאוס בעיר. אבל כאוס אמיתי. הוא מחולל מהומה בכך שמבצע רציחות, הורס את העיר, גורם לחורבן ומשתלט באופן מניפולטיבי על התושבים כאילו היו בובותיו. גם הית' לדג'ר, זכרונו לברכה, נתן ביצוע מצויין בתור הג'וקר ואני יכול להתערב איתכם שנולאן עכשיו מאד מתחרט על זה שלא נתן לו עוד זמן במה. 


לסיכום: "האביר האפל" מוערך יתר על המידה. מדובר פה בסרט אקשן מהנה במיוחד עם אפקטים ויזואלים שיכולים ללכוד כל עין, משחק נחמד של הקאסט (מלבד לדג'ר), דיאלוגים שנשמעים חכמים אבל בעצם לא אומרים כלום, פסיכולוגייה (אבל רק אם תחפרו עמוק: פסיכולוגייה זו לא הסיבה שהאביר האפל השיג הצלחה אדירה), פיצוצים, מכות, קלישאות, קיטשיות, אלמנטים הוליוודים והומור. זהו. אפשר היום למצוא עוד לפחות 20 סרטי אקשן שהרשימה הזו יכולה להתאים להם, ובכל זאת הם לא זכו להצלחה. 


עכשיו תראו. יכול להיות, כלומר בטוח, שהמון אנשים שקוראים את הביקורת הזו לא יסכימו איתי. אז דבר אחרון שאיתו אני רוצה לסיים את הביקורת: לכל אדם יש טעם שונה. הסתכלות על סרטים זה דבר סובייקטיבי, משתנה בהתאם לבנאדם שמסתכל על אותו סרט. אני רק באתי להביע דעה. אתם יכולים לא להסכים איתי, אתם יכולים לכתוב דעה אחרת, אתם יכולים לכתוב נקודות שלדעתכם טעיתי ואתם תקבלו מענה בשמחה, ברצינות. אבל רק מה לא - שלא יגיע לקיצוניות. אתם יודעים כבר על מה אני מדבר. 

10 תגובות:

  1. כמה דברים ...
    1.הכתיבה שלך נשמעת כמו כתיבה של ילד בן 13 אתה מנסה להשמע שנון וחכם אבל לא כל כך יוצא לך
    2.הדעות שלך כל כך עקומות והפוכות זה פשוט לא נתפס אתה לא רואה את זה אבל הן ממש לא נכונות הן 180 מעלות רחוקות מלהיות נכונות או הגיוניות בפשטות אני אסביר לך אתה טועה!
    3.וזה סתם משהו שהצחיק אותי המשפט הבא שרשמת :" וזכה להמון הערכה מתושבי כדור הארץ.." חחחח איזה עוד תושבים יש חח כאן כבר זה ברור שבר מצווה עדיין לא חגגת

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. זה נתון אך ורק להחלטך.
      2. מה לעשות... בדעות אין "צודק" ואין "טועה". שמעת פעם על המונח סובייקטיבי? בעולם שלנו יש דעות שונות. כל בנאדם רואה דברים בצורה שונה. הדרך שאני מסתכל על העולם והדרך שאתה מסתכל על העולם, הן דרכים שונות. כך גם בסרטים. אז יכול להיות שאתה אהבת ואני לא. ומותר לי, עם כל הכבוד, להביע את דעתי, בדיוק כפי שלך מותר.
      3. המשפט הזה היה מיותר. כאילו בכוח חיפשת איך לריב או לעקוץ אותי. מילא היית אומר דברים שאפשר לענות עליהם.

      מחק
  2. חחח איך אומרים על טעם וריח אין להתווכח אך יש דברים שבאופן מוחלט אין לערער עליהם ומצטער להגיד לך יש רשימה מצומצמת של סרטים שהם טובים פשוט טובים אין דבר אחר הקטע של הטעם האישי מגיע עד גבול מסוים והגבול הזה מצטייר בצורה של רשימה מסוימת של סרטים רשימה קטנה שאי אפשר להגיד שהם לא טובים ברשימה הזאת ישנם: פייט קלאב,ספרות זולה, אמריקן ביוטי,חומות של תקווה האביר האפל כמובן ועוד...
    קיצר יש הרבה סרטים שאני אוהב מאוד ואתה תגיד שלא אהבת ואני אגיד לך סבבה זה אבל יש כמה סרטים שבלתי ניתן להגיד דבר רע עליהם לא משנה מה הטעם שלך זה כמו שתגיד שסקס זה חרא הרי ברור לכולם שמישהו שיגיד דבר כזה כנראה לא יודע על מה הוא מדבר קיצר הבנת אותי ומצטער על החפירה.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה זאת אומרת "דברים שאין לערער עליהם"? אתה בעצם אומר שכל מה שהחברה חושבת גם אני חייב לחשוב? שכל מה שהחברה אוהבת, גם אני חייב לאהוב?
      אני מצטער אבל אני לא קונה את זה. אתה בעצם עכשיו סותר את זכות הבחירה החופשית של בנאדם, אם להתנהג כך או להתנהג כך. אני לא אוהב סרט רק בגלל שהוא נחשב כ"סרט שאסור לא לאהוב" (לא שיש דבר כזה אבל שיהיה).

      מחק
  3. חס וחלילה אני הכי אנטי מיינסטרים שיש אני לא מדבר רק בגלל שהחברה אוהבת אותם זה כי פשוט הוא טובים בצורה כבר שזה ממש אינפנטיליות להגיד אחרת

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל אני לא התחברתי אליהם. נקודה. אני לא מבין למה הוויכוח בכלל, הרי דעתי זו דעתי, אני גם לא מבין מה אתה מנסה לעשות כאן (לשכנע אותי לחשוב אחרת...?).

      מחק
  4. אז תכתוב בכותרת של הבלוג "דעותיו והמלצותיו של מטרו" אל תקרא לאתר הזה ביקורת כי באמת מסכנים מי שמקשיבים לך ביקורות כותבים כאלו שמבינים

    השבמחק
    תשובות
    1. חח שמע אני באמת לא מבין מה אתה רוצה. מה האג'נדה שלך? שאני אשנה את הכותרת מ"מטרו ביקורות סרטים" ל"מטרו מביע דעה על סרטים"?

      מחק
  5. וואו לא חשבתי שאי פעם אוכל לא להסכים כך עם משהו,לדעתי מכל בחינה הסרט הזה מקבל ציון גבוה מאוד-דיאלוגים מרהיבים,משחק מהטובים שראיתי (בינוני?!?!אולי בייל קצת אכזב בחלקים מסוימים אבל ארקהרט,לדג'ר ז"ל,קיין,אולדמן ואפילו פרימן שכמעט ולא הופיע הביאו לדעתי הופעה מדהימה) העלילה מותחת וגאונית במלוא מובן המילה,והבימוי פשוט מלכד את התסריט והקאסט לכדי אחד הסרטים האהובים עליי...הסרט היחיד בו קטעי הפעולה עוד הגיוניים ברובם ולא מתישים או ארוכים מדיי.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא אהבתי את המשחק. משהו מאד מזוייף שם, לפחות זו ההרגשה שאני קיבלתי. אולדמן, פרימן, בייל ולדג'ר כמובן זה קאסט נהדר, אני מודה, אבל משהו היה מאד מאד מציק ומזוייף.

      אני פשוט לא התחברתי לסרט הזה. אין לי עוד משהו אחר לומר.

      מחק