יום חמישי, 2 באוגוסט 2012

נהג מונית \ Taxi Driver: ביקורת.



הסרט מגולל את סיפורו של טרוויס בייקל, נחת שהשתתף במלחמת וייטנאם, אשר משום מה לא ישן בלילות (דיי מתאר את מה שאני עובר עכשיו), אך בניגוד אליי טרוויס חי בניו יורק של שנות ה-70: עיר מטונפת ומלוכלכת, מלאה בזנות, בהומלסים, בעבריינים וכדומה. נשמע נחמד? כן, נשמע כיף. טרוויס מחליט לעבוד בלילה בתור נהג מונית. לדברי טרוויס, הדבר המרכזי שמפריע לו בעיר הפשע שהוא חי בה הוא דווקא הזוהמה, ולא זה שילדות בנות 12 מסוממות נכנסות למכוניתו אחרי עבודה של אתם יודעים מה, ולא זה שנשים מרביצות לילדים עם תיקים באמצע הרחוב, ולא זה ש.. כן, נשמע מגוחך, לא זה שהוא נראה כמו חתיכת מקל עם עיגולים שחורים מתחת לעיניים. מה שעושה לו את זה.

 

 

אחד הדברים שהקסימו אותי ב"נהג מונית" זה סדר ההתרחשויות הבלתי נפסק. סרט שלכאורה נראה מאופק מאד אך יודע לתת מהלומה רצינית כשיש התרחשות ולא נותן לצופה לנמנם. ישנן התרחשויות בסרט שלוקח להן קצת זמן לצבור תאוצה ולתת את המהלומה (אם ישנה מהלומה), וזה עוד מוטיב שרק מקפיץ את הסרט כמה רמות מעל לדעתי: התרחשות רציונאלית מנגד התרחשות איטית ולכאורה מאופקת. עלילה לכאורה פסימית. 

 

 

דמותו של טראוויס היא אחת הדמויות העמוקות והעשויות היטב שנראו בקולנוע. דמות שהולכת אחרי האידיאלוגייה והאג'נדה שלה בחיים. בחירת חולה נפש עם זכרונות מבעיתים ממלחמת וויטנאם כדמות מרכזית לעיר עם נונ-סטופ התרחשות זה רעיון גאוני. דמות שעוברת "השתנות" במהלך הסרט עם אלמנטים של כעס ובעיות נפש בעיקר. הצופה, המלווה את טראוויס במעשים שונים שעושה, חווה מעין ערבובייה של רגשות - מרגיש בלבול. טראוויס אומר דברים שכולנו מסכימים עליהם, כמו "לנקות את הרחובות מזוהמה", אך בהמשך הסרט הוא עובר למעשים יותר ביזאריים, דבר שמפקפק את עמדתו של טאוויס בעיני הצופה: האם הוא טוב או רע? מה הרעיון מאחורי האינטרס הזה שלו? מה המניע? מדוע הוא עושה זאת?! (נימה של כעס). 

 

 

תגידו מה שתגידו, אך המראה הויזואלי של "נהג מונית" מדהים. פילם נואר איכותי שעשוי היטב עם התייחסות לדקויות הקטנות ומתן מקום לאקספרסיוניזם. המוזיקה מדהימה גם היא. סרט מאד אומנותי עם זוויות צילום שמאד מייחדות אותו. המצלמה מטיילת ברחובותיה האפלים של ניו יורק, מצלמת את עיניו של טראוויס על רקע מעשי אלימות, מקיפה את מוניתו של טראוויס וחושפת אותנו לצד הפחות נעים של המציאות שבה טראוויס חי.   

 

 

הבימוי זה הדבר הבא שאני רוצה לגעת בו. סקורסזה פשוט אלוהי, לא מוצא מילים אחרות. אחד הבמאים האהובים עליי, משני סיבות בעיקר: 1. אני חולה על פשע. 2. תשומת הלב לפריטים הקטנים. ב"נהג מונית" זה בא לידי ביטוי. דיאלוגים מציאותיים לגמרי וסותרי קלישאות, ניאונסים, גמגומים, יצירת סביבה תיאטרלית בהתאם להתרחשות העוברת על הדמות ומוטיבים חוזרים בזוויות הצילום. על המשחק המשכנע של דה נירו אני חייב להוסיף? דה נירו נתן ביצוע מדהים עם ביצוע פנומנאלי.

 

 

 לסיכום: סרט שאסור לפספס, אחד האמינים שראיתי. 

4 תגובות:

  1. ביקורת מעולה, מאד אהבתי!

    השבמחק
  2. ביקורת מדהימה, נהנתי לקרוא הכל.

    השבמחק
  3. ביקורת מצוינת. עשית לי חשק לראות עוד פעם

    השבמחק
  4. די שנאתי את הסרט,הוא שיעמם אותי לחלוטין,למרות העומק והמסרים בו.סדר התרחשויות בלתי נפסק?ייתכן,אבל הוא מצולם ומבוים משעמם,ורוב ההתרחשויות - במיוחד התחלה - מוביל להיכנשהו רק בשלב מאוחר הרבה יותר.
    בקיצור,לא,לא עבד עלי.

    השבמחק